BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, August 19, 2010

SEUNTAI MADAH PEMBUKA BICARA

Melalui kerjasama segelintir mahasiswa INSANIAH yang berminat ke arah dakwah dalam program m0tivasi,ceramah dan pendidikan maka tertubuhlah satu persatuan sebagai cara @kaedah yang sempurna bagi melancarkan aktiviti dakwah,tanpa bermatlamatkan sesuatu yg membelakangkan pihak pentadbiran serta pengurusan K0lej Universiti iNSANIAH (KUIN)

Lumrah Al-Awai'k amat ketara dalam persepakatan & gandingan bersama dlm mewujudkan sesuatu jawatankuasa yg kukuh.Lantaran berbekalkn iltizam&semangat islamiyyah berserta semangat & d0a maka,seramai 15 0rg siswa/siswi telah berjaya membentuk 0rganisasi induk dgn pelbagai variasi peranan/tugas berk0nsepkn syumuliyyah amaliyyah.

Dgn brteraskan keutuhan sl0gan "PAMERKAN ISLAM PADA KESUNYIAN IMAN" sebagai bukti mempamerkan nilai etika jasmaniah islam brsama kemanapan iman tanpa mazmumah seperti riak,takabbur,ujub yg b0leh mmbinasakan sesuatu ibadah.

Sebagai pgh0rmatan kepada Majlis Pewakilan Mahasiswa(MPM),PerSIS telah menggariskn 1 syarat kepada individu yg ditugaskn MPM bagi sesuatu tugasan adalah haruslah diutamakan serta,individu terbabit dilarang keras utk melibatkan diri dlm prgerakan PerSIS.

k0nsep "KEUTAMAAN YANG DI UTAMAKAN"

"Al-Aulawiyyat" sebagai m0to kepada setiap tindakan PerSIS bersumber@menc0ntohi cara dan teknik seperti yang dihuraikan oleh Pr0f.Dr.Yusuf Ai-Qardhawi dalam kitab karangan beliau bertajuk "Al-Auiawiyyat"kepada permasalahan fiqh. Sehubungan itu,peringatan secara individu @ berkumpulan kepada ahli2 PerSIS bagi mengutamakan pentadbiran K0lej Universiti dalam setiap urusan.

Secara amnya, perkataan 'persatuan' digunakan bagi sesuatu 0rganisasi yg diluluskn oleh sesuatu 0rganisasi yang utama. Maka, matlamat tertubuhnya persatuan ini telah kerap kali disuarakan kepada pihak yang bertanggungjawab iaitu sebelum/ketika/selepas sesuatu program berlangsung bagi meluluskan penubuhan melalui acuan sebenar

Benar, 'Tak Kenal Maka Tak Cinta' inilah peribahasa melayu yg berk0nsepkn mahmudah kearah berperasangka baik melaui perundangan islam yg mendidik supaya tidak membuat keputusan dan sebarang tindakan sebelum di selidiki secara menyeluruh hal ini haruslah di hayati......





FALSAFAH PERSIS
Yakin terhadap keupayaan pelajar Islam untuk melaksanakan tanggungjawab yang di amanahkan seiya pelaksanaan dengan berpandukan Al-Quran dan As-Sunnah serta Ijmak dan Qias.


MATLAMAT
Mewujudkan golongan pencinta ilmu Islam kearah tatatertib serta berdaya saing bagi mencapai kejayaan dengan mencontohi Rasullullah ,Sahabatnya dan Sarjana Islam.


VISI
Muncul sebagai pertubuhan prlajar -pelajar Islam yang aktif berdakwah dengan mendekati masyarakat umum melalui kerjasama rasmi pihak pemerintah Malaysia.


MISI
-Mengutamakan Rukun Islan dan Rukun Iman .
-Melaksanakan tugasan bercorak jatidiri rakyat Malaysia sejajar dengan Rukun Negara.
-Melahirkan siswa/siswi berjasa untuk berbakti kepada masyarakat .
-Membuktikan keupayaan pelajar Islam untuk mendekati masyarakat umum.


MOTO
Al-Alawiyat (keutamaan adalah diutamakan)

0 ulasan: